Za cel prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca uznaje optymalizację pracy zatrudnionych osób przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów. Kluczowym zagadnieniem wydaje się być pytanie „jak tego dokonać”? Dla firm z branży budowlanej nowe możliwości stwarza proces cyfryzacji, który określany jest jako priorytet rządu, a jego realizacja odbywa się za pośrednictwem portalu e-budownictwo.
Strona e-budownictwo zacznie w pełni działać pod koniec 2022 roku. Niektóre funkcjonalności dostępne będą jednak wcześniej. W tym momencie można składać online 13 typów wniosków elektronicznych, np. wniosek o rozbiórkę. Od 1 lipca dostępnych będzie kolejnych 9. Celem portalu jest usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstw z branży budowlanej oraz umożliwienie wypełniania i wysyłania formularzy do organów on-line. Cyfryzacja następuje również ze względu na sytuację pandemiczną. Elektroniczne formy dokumentów są bezpieczniejsze i ograniczają międzyludzkie kontakty. Przedsiębiorcy doceniają także szybkość generacji i wymiany dokumentów.
Obserwowany jest europejski trend, w Republice Czeskiej zmiany te wprowadzane są już od 2016 roku. Od roku 2022 obowiązkowe będzie wykorzystywanie technologii BIM (Building Information Modeling), czyli modelowanie informacji o budowaniu, w zamówieniach publicznych. Konieczne będzie jednak przekroczenie założonego progu, tj. 150 mln czk dla realizacji oraz 6 mln czk dla prac projektowych.
Cyfryzacja sprawia, że większość żmudnych czynności będzie można wykonać w znacznie krótszym czasie. To przede wszystkim usprawnienie procesów administracyjnych, ewidencji i rozliczeń. Obecne szacunki pokazują, że korzystając z dokumentów w formie elektronicznej można ograniczyć wydatki związane z obsługą poszczególnych procesów aż o 50%. Pełna rezygnacja z papieru wymaga jeszcze jednak zmian w prawie. Konieczne również będą konsultacje urzędników z informatykami, aby poznać najbardziej wymagające aspekty ich pracy.
„Cyfryzacja w budownictwie to idea, która nie sprowadza się tylko do zastąpienia drukowanych dokumentów ich elektroniczną kopią, lecz możliwość stosowania funkcjonalnych rozwiązań, usprawniających procesy administracyjne i budowlane. To potrzebne narzędzia w projektowaniu, komunikowaniu się z urzędami i nadzorowaniu realizacji.” – Małgorzata Pilinkiewicz, prezes Krajowej Rady Izby Architektów RP.
Przedsiębiorcy związani z budownictwem doceniają system enova365, który wspiera ich w bardzo szerokim zakresie. Odpowiednie narzędzia pozwalają na:
-
- Łączenie kontrahentów z lokalizacjami budżetowych
- Przygotowywanie gotowego wydruku „Protokół zaawansowania robót” dla kontrahentów
- Import zestawień budżetów budowlanych z arkuszy Excel
- Automatyczne rozliczanie pozycji świadectwa płatności poprzez generowanie stosownych dokumentów
- Tworzenie gotowego wydruku świadectwa płatności dla każdego podwykonawcy, z automatycznym przypisaniem pozycji świadectwa oraz możliwością dopisania pozycji takich jak np. dodatkowe obciążenia
- Automatyczna, bieżąca kontrola i raportowanie w zakresie finansów firmy i kosztów
- Automatyczna segregacja budżetu na pozycje przychodu oraz kosztu
- Ewidencja stawek procentowych dla kosztów budowy i gwarancji
- Tworzenie raportów protokołu zaawansowania robót za dowolny okres
- Możliwość tworzenia podzielników kosztów wynagrodzeń z automatycznym ich rozksięgowaniem
System enova365 jako platforma ERP wspiera proces budżetowania i rozliczania inwestycji, jak również usprawnia proces przepływu dokumentów związanych np. z fakturami kosztowymi.
Dokumenty wpływające na realizację budżetu
Warto już teraz zyskać przewagę podnosząc jakość pracy w przedsiębiorstwie i ograniczając konieczny czas na realizację czasochłonnych procesów. Można to zrobić dzięki jak najszybszej cyfryzacji przemysłu budowniczego.
Formularz pozycji budżetu
Więcej informacji zasięgną Państwo u naszych konsultantów. Zapraszamy do kontaktu.