Nastały ciężkie czasy dla przedsiębiorców – inflacja szaleje, ceny surowców i energii wciąż rosną, a łańcuchy dostaw są niepewne. Wskaźniki gospodarcze wskazują na mocne spowolnienie gospodarcze. Nie ma co się dziwić, że w obecnej sytuacji coraz więcej przedsiębiorców obawia się zatorów płatniczych. W tym wpisie podpowiadamy jak poradzić sobie, gdy kontrahent zalega z płatnościami.
Z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że dla większości polskich przedsiębiorców (56% badanych) główną barierą hamującą rozwój działalności są opóźnienia płatności przez kontrahentów.
Według raportu KRD, aż jedną trzecią faktur opłaca się do 30 dni po terminie. Tak wydłużone terminy płatności to duże ryzyko dla oczekującego na zapłatę. Zagrożenie istnieje szczególnie w przypadku niewielkich firm, gdzie zastoje w płatnościach mogą nawet prowadzić do zakończenia działalności.
Szczególne znaczenie ma to w okresie dużej niepewności w wyniku galopującej inflacji, skoków cen surowców i energii oraz stale drożejących kredytów. Wszystkie te czynniki to dla wielu przedsiębiorstw znaczne naruszenie płynności finansowej.
Kontrahent nie płaci – co robić?
Program Symfonia Finanse i Księgowość daje możliwość szybkiej i wygodnej weryfikacji ewentualnych opóźnień w płatnościach od kontrahentów. Moduł Powiadomienia o płatnościach ułatwia kontrolę nad płatnościami oraz komunikację z klientami. System automatycznie przeszukuje listę rachunków i umożliwia wysyłanie przypomnień o terminie płatności. Przypomnienia wysyłane są w postaci wiadomości e-mail wraz z załączoną listą nieuregulowanych dokumentów.
Symfonia ERP Finanse i Księgowość pozwala na dochodzenie należności przy pomocy tworzenia gotowych typów oraz szczegółowych wzorców wiadomości nazywanych „Profilem powiadomień”. Zapisywane szablony zawierają teksty, które wykorzystywane są później przy cyklicznej wysyłce maili. Możliwa jest także personalizacja wiadomości poprzez dodanie szczegółów dokumentu do którego się odwołujemy np. numer faktury, kwota do zapłaty, data wystawienie czy termin płatności.
Aby dochodzenie należności było jeszcze bardziej skuteczne, użytkownik programu posiada możliwość zdefiniowania elastycznych schematów windykacji. Mogą się one składać z generowania powiadomień informujących o nieuregulowanych należnościach jako sekwencja wiadomości np. pierwsze wezwanie, ponaglenie, ostateczne wezwanie.System został wyposażony w harmonogram automatycznych powiadomień, dzięki czemu użytkownik może określać dokładne terminy wysyłania konkretnych widomości. Wystarczy wskazać po ilu dniach od terminu płatności na fakturze automatycznie ma zostać wysłana wiadomość do klienta. Po ustawieniu odpowiednich parametrów, system sam będzie wysyłał wiadomości przypominające.
Moduł będzie dostępny dla wszystkich subskrybentów Symfonia Finanse i Księgowość poziomu uniwersalnego oraz wersji ERP.
Team Wercom
październik 2022