Systemy ERP i systemy CRM to dwa podstawowe typy oprogramowania, z których przedsiębiorstwa korzystają przy prowadzeniu biznesu. Oba systemy pomagają w zarządzaniu i optymalizacji procesów zachodzących w firmie. Każdy z nich zaspokoją jednak inne potrzeby organizacji. Oba oprogramowania mogą być wykorzystywane w firmie jedocześnie, mogą się wzajemnie przenikać i uzupełniać.
System ERP – co to takiego?
Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) to narzędzia informatyczne, które usprawniają zarządzanie zasobami całego przedsiębiorstwa. Są to oprogramowania, które pozwalają na integrację wszystkich obszarów przedsiębiorstwa niezależnie od tego, w jakiej branży działa. Zazwyczaj składają się z takich modułów jak sprzedaż, zamówienia, magazyn, produkcja, zarządzanie pracownikami, kadry i płace oraz dokumentacja. Jednym z najważniejszych celów korzystania z systemu ERP jest uporządkowanie, usprawnienie i optymalizacja wielu firmowych procesów. System ERP sprawdzi się zarówno w dużych przedsiębiorstwach, jak i w mniejszych firmach. To bardzo dobry sposób na przyspieszenie realizacji zamówień internetowych.
Na rynku dostępnych jest wiele systemów ERP. Między innymi są to systemy takie jak enova365 czy Symfonia.
System CRM – co to takiego?
Systemy CRM (Customer Relationship Management) to narzędzia, które umożliwiają zarządzanie kontaktami z klientami w firmie. Oprogramowanie pomaga usprawnić komunikację między przedsiębiorstwem a odbiorcami produktów czy usług. Poprawnie dopasowany system CRM umożliwia prowadzenie efektywnych działań w zakresie marketingu, sprzedaży i serwisu.
Moduł CRM enova365 – LINK
System ERP i CRM – podobieństwa
Systemy ERP i CRM częściowo są do siebie podobne. Oba oprogramowania służą do poprawy jakości funkcjonowania danej firmy. Zakres CRM jest jednak znacznie mniejszy. Systemy CRM tak jak systemy ERP pozwalają na dynamizacje poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie, jednak ich zasięg jest znacznie mniejszy. W przeciwieństwie do systemów ERP, systemy CRM usprawniają transakcje handlowo-usługowe, ułatwiają pracę działu marketingu i pozwalają na utrzymanie pozytywnych relacji z klientami. Różnice między ERP a CRM są zasadnicze. Te pierwsze systemy w większym stopniu skupiają się na stronie działalności firmy, której nie widać z perspektywy klienta. Natomiast działalność systemów CRM widoczna jest na zewnątrz, gdyż dotyczy takich obszarów, jak marketing czy współpraca z klientami.
Systemy ERP i CRM – różnice
Systemy ERP i CRM mogą się wzajemnie uzupełniać. Główne różnice między systemami związane są z obszarami przedsiębiorstwa, w którym zostały włączone. Systemy ERP skupiają się na procesach wewnętrznych firmy, tych których nie widać od strony klienta, skupiają się na obniżeniu kosztów prowadzenia działalności. Systemy CRM w większym stopniu skupiają się na generowaniu przychodów dla przedsiębiorstwa. Oba systemy zostały stworzone z myślą o obniżaniu kosztów i generowaniu zysków. Można więc stwierdzić, że oba te systemy są jednakowo potrzebne do skutecznego i dynamicznego funkcjonowania firmy. Aby jednocześnie zwiększać zyski, optymalizować zarządzanie wydatkami i obniżać koszty zaleca się wprowadzić oba systemy jednocześnie. Takie wdrożenie pozwoli na zapewnienie przedsiębiorstwu dynamicznego rozwoju i wzrostu rynku.
Który system wybrać?
Zdarzają się jednak sytuacje w których nie możemy pozwolić sobie na wprowadzenie obu systemów jednocześnie. W takim wypadku warto wybrać rozwiązanie które w danym momencie jest bardziej potrzebne w firmie. Przedsiębiorstwa mniejsze, szczególnie te skupione na działalności usługowej mogą zacząć od wprowadzenia systemu CRM, który umożliwi pozyskanie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów. Pomoże to umocnić wizerunek firmy na zewnątrz. Z kolei dla przedsiębiorstw, których działalność opiera się na obrocie towarowym zaleca się wprowadzić najpierw system ERP w celu zyskania kontroli nad magazynami, sprzedażą i produkcją.
Podsumowując wprowadzenie obu systemów pomoże usprawnić funkcjonowanie firmy. Wprowadzenie ich pozwala na:
- zwiększenie zysków z prowadzenia działalności,
- poprawienie wizerunku firmy na zewnątrz,
- kontrolę na procesami magazynowymi i sprzedażowymi,
- minimalizację kosztów i strat,
- dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa,
- automatyzację procesów (uniknięcie wykonywania tej samej czynności dwukrotnie),
- możliwość poszerzenia zakresu usługi firmy.
Team Wercom
marzec 2023